Huskelisten til brylluppet


Her er en huskeliste, der forhåbentlig vil gøre forberedelserne til den store dag mere overskuelig.

Vi kan anbefale Bryllup.dk's huskeliste system. Læs om det her: http://bryllup.dk/huskeliste-bryllup/

Det er gratis at oprette sig, og det gøres her: http://bryllup.dk/bryllups-planlaegning/

Så hurtig som mulig... 
Fastsæt Bryllupsdatoen.
Reserver plads i kirken, eller på rådhuset
Reserver festlokaler, hotel, kro, telt.
Find leverandører af mad, vin, blomster m.m.
Arranger musik / orkester / underholdning.
Arranger transport til og fra kirken / rådhuset.
 
5 måneder før...
Bestil fotograf (husk at spørge præsten først, hvis I ønsker fotografering i kirken).
Arranger overnatning til bryllupsnatten.
Aftal evt. tid med en bryllups-konsulent
Aftal hvor langt ud i skal invitere for begge familier.
Lav en råskitse til et bryllupsbudget.
Overvej bryllupsrejse.
Involver jeres bedste venner i planerne, om at være behjælpelige med praktiske ting og om at være forlover.
 
4 måneder før...
Aftal med forlover, brudepiger og -svende om deres opgaver, tøj m.v.
Udvælg og bestil menúen - arranger en "prøve" middag på menúen.
Aftal med serveringspersonalet.
Udarbejd en ønskeliste.
Lav en gæsteliste.
Se på brudekjoler - husk at det er en god idé, at bruden ikke har makeup på når hun prøver kjoler.
Bestil bryllupsrejsen.
Vælg Toastmaster
Så frem I ønsker at oprette ægtepagt (særeje), kontakt jeres advokat.
Lav / køb invitationer, bordkort, menukort og evt. takkekort.
 
3 måneder før...
Hent en ægteskabserklæring på rådhuset.
Send gerne invitationer ud allerede nu (senest 6 uger før brylluppet)
Lav en liste til indløbende svar fra gæsterne
Læg ønskeliste hos forældre og -eller forlovere.
Bestil visum evt. vaccination og tjek jeres pas - hvis I skifter navn ved brylluppet, skal disse ændres i jeres pas - til bryllupsrejsen.
Øv jer på brudevalsen - det er en god idé at få et par timer hos en danselære.
Køb / lej brudekjole, slør, - sko.
Køb / lej gommens tøj.
Køb / lej evt. brudepiger og -svende´s påklædning.
Bestil service hos udlejningselskab.
Bestil borde / stole.
Bestil duge og servietter, køb evt. overduge af mol eller tyl.
Bestil bryllupskagen - arranger evt. at konditoren laver en prøvesmagning.
Skal der være koncert eller andet specielt arrangement i kirken, aftales det nu med organist, kor og andre involverede. Samtidig aftales, hvad der skal spilles, når bruden kommer ind, og parret går ud.
 
2 måneder før...
Køb vielsesringene og snak med guldsmeden om evt. indgravering af jeres navne, datoer og symboler.
Køb lingeri til bryllupsdagen.
Hjælp med at arrangere overnatning for tilrejsende gæster, enten hos venner og familie eller reserver hotelværelser til dem.
Køb takkergaver til hjælpere såsom forlover, brudepiger og -svende, toastmaster og ulønnet serveringspersonale.
Tænk over "Something old, something new, something borrowed, something blue - and a sixpence in your shoe".
Begynd at forberede talen til din tilkommende.
Begynd at gøre dig klar til den store dag med masser af søvn og motion. tal med skønhedsklinikken om ansigtsbehandling, hårkur, manicure, pedicure osv.
Hvis der er børn med til brylluppet, så arrangere en banepige, der kan underholde dem. Det behøver ikke være jer selv der afholder udgifterne, de inviterede forældre vil ofte heller end gerne dele denne udgift.
 
1 måned før...
Hent vielseringende.
Gennemgå svarene på invitationerne og skriv en gæsteliste, udarbejd en bordplan og skriv bordkort.
Giv det endelige antal på gæsterne til selvskablokalerne. Gør det skrifteligt - så er der ingen misforståelser.
Arranger et bord til gaverne og hør om gaverne kan blive til afhentning næste morgen, såfrem I ønsker det.
Gennemgå detaljerne omkring arrangementet med leverandører.
Udvælg diskret morgengaven.
Kontroller at I har modtaget prøvelseattesten fra rådhuset.
Arranger møde med præsten, hvor I gennemgår vielseritualet. Vælg salmer og forhør jer om kirkens udsmykning og kor, samt regler for fotografering/video. Aflever evt. også prøvelseattesten til præsten ved denne lejlighed.
Lad evt. et par tip til brudebuketten falde i gommens retning.
Skal bruden til frisør, så arranger en termin og få allrede nu sat en "prøve" på bryllupsfrisuren. Tag evt. slør og diadem/tiara med.
Få lagt en "prøve" på bryllupsmakeuppen.
Kontrollerer at tøjet til bruden, gommen og brudepigerne/svendene er i orden og kan leveres til den aftalte tid.
Lav en kort beskrivelse af hver gæst til toastmasteren.
Bestil evt. en vagt, hvis I ikke vil have "sjove" gæster på besøg i jeres hjem, som kan ødelægge jeres bryllupsnat.
 
14 Dage før...
Kontakt lokal bladet, såfrem I ønsker at offentliggøre brylluppet.
Check gæstelisten. Hvem og hvor mange kommer og meddel det endelige antal til menúleverandøren.
Bestil champagne og kager til lykønskningsfestivitas foran kirken / rådhuset.
Læg bordplan
Kontrollerer at alt er i orden til bryllupsrejsen - husk valuta.
Gå de nye sko til derhjemme.
Vær sikker på at I har skiftetøj til bryllupsmorgenen.
Tag en sidst kontrol af bryllupstøjet.
Afstem aftenens forløb med toastmasteren.
Brudebuketten og knaphulsblomster til gommen, forlover og brudens far skal bestilles.
Borddekorationer og evt. blomster dekorationer til kirken skal bestilles.
Øv jer på brudevalsen.
Er barnepigen på plads ? Er der et rum i nærheden af festlokalerne, hvor barnepigen kan holde opsyn med meget små børn ?

7 Dage før...
Polterabend
Gennemgå sammen vielseritualet
Kontroller en sidste gang, at alt er på plads med tøj, menú, kage, transport, blomster, musik bryllupsnat og bryllupsrejse.

Dagen før...
Pak kufferten med skiftetøj til dagen efter brylluppet.
Dæk bordene og læg bordkort på plads eller sørg for at restauretøren gør det.
Gennemgå morgendagens plan og gå tidlig i seng - hver for sig.
Slap af. 
 
Bryllupsdagen...
Kirken pyntes om formiddagen.
Gommen betaler kordegnen.
Pak kufferten færdig til bryllupsnat og -rejse.
Løb talen til bruden / gommen igennem.
Nyd dagen.
 
Efter brylluppet...
Sikre jer, at der er nogen til at rydder op
Tager I på bryllupsrejse lige fra festen, så sørg for at forloverne tager sig af jeres bryllupstøj og af gaverne.
Få brudebuketten konserveret.
Aflever takkegaver.
Send takkekort.
Sørg for at lånte og lejede ting kommer tilbage til ejerne.
Lav scrapbog. 
Byt evt. gaver.
Meddel evt. naveforandring til bank, fagforbund osv.
få navn ændret i passet.

Hvis I søger et huskeliste værktøj, bør I prøve www.rememberthemilk.com